wtorek, 5 grudnia 2023

Katarzyna Borzym – 201 rocznica śmierci


Czwartkowego wieczora 5 grudnia 1822 r., o godzinie 20:00 w Mieni w domu pod numerem 28 umarła wdowa Katarzyna Borzym lat 70 mająca, która była moją prapraprapraprapra(6)babcią. 

 


Zgłoszenia zgonu mojej przodkini, w dniu 6 grudnia 1822 r. dokonali u proboszcza cegłowskiego dwaj jej synowie – Wawrzyniec i Jakub, który był moim praprapraprapra(5)dziadkiem. Prawdopodobnie Katarzyna mieszkała u któregoś z nich. W akcie ślubu Wawrzyńca, który żenił się w 1816 r. zapisano, że mieszkał przy matce i utrzymywał gospodarstwo we wsi Mienia, bo ojciec nie żyje, a więc prawdopodobnie Katarzyna pozostawała przy synu Wawrzyńcu, a jej drugi syn Jakub, mój bezpośredni przodek, po ślubie, który zawarł prawdopodobnie jeszcze przed 1804 r., wyprowadził się, zapewne do żony, która wszystko na to wskazuje, że także pochodziła z Mieni.

 

Niestety o Katarzynie wiem bardzo mało. Udało mi się co prawda dotrzeć do aktu ślubu moich prapraprapraprapra(6)dziadków – Tomasz Borzym 20 listopada 1774 r. w parafii Cegłów ożenił się z Katarzyną Łopacionką >>>LINK<<<. Niestety akt ślubu nie zawiera personaliów rodziców Tomasza i Katarzyny, a więc dalsze poszukiwania w tej linii są raczej nie możliwe. Zaś z aktu zgonu Katarzyny wynika, że powinna się urodzić około 1752 r.. Data ta jest bardzo możliwa zważywszy na to, że w 1774 r. gdy wychodził za mąż, miałaby 22 lata. Na postawie aktu zgonu Tomasza, który zmarł 1 czerwca 1813 r., a jego zgon był wspominany w poście dotyczącym rocznicy ślubnej, wynika, że mój przodek był znacznie starszy od swojej żony i mógł się urodzić nawet około 1728 r., ale tak jak pisałam w listopadowym poście, tak także tu powtórzę, na mój nos genealogiczny, Tomasz urodził się w ostatnich latach I połowy XVIII w., nie wcześniej i jeśli był starszy od małżonki to zaledwie o 2-5 lat, a nie o ćwierć wieku.

Przeszukując indeksy urodzeń z pobliskich parafii trafiłam tylko na urodzenie jednej Katarzyny Łopaty, która przyszła na świat w 1759 r. w Arynowie w parafii mińskiej. Jednak wydaje się, że nie jest to moja przodkini, bo w chwili ślubu miałaby zaledwie 15 lat. Choć przypadek Katarzyny Cecylii Kończa, która jako 15-latka wyszła za Piotra Osińskiego – ich ślub wspominałam w styczniu, zaś o młodym wieku, panny młodej pisałam przy okazji jej rocznicy urodzenia, która przypadała 24 listopada >>>LINK<<<, pokazuje, że jest to możliwe. Niestety w żaden sposób nie mogę powiązać arynowskiej Katarzyny z moją przodkinią, bo nie znam danych swoich praprapraprapraprapra(7)dziadków Łopatów.

 

 

Wieś Mienia, jaką widziała i znała moja prapraprapraprapra(6)babcia Katarzyna Borzym była wsią sporą. Ze spisów z 1827 r. wynika, że w miejscowości tej było 43 domy i aż 316 mieszkańców. Dla porównania w niedalekim Cegłowie, który był wówczas miastem i siedzibą parafii było tylko 54 domy i 358 mieszkańców, zaś w 1859 r. zdaje się, że miasto się wyludniło, pozostało 44 i 283 mieszkańców.

 


 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉