niedziela, 9 kwietnia 2023

Paweł Grzegorzyk – 241 rocznica śmierci


9 kwietnia 1782 r. zmarł mój prapraprapraprapra(6)dziadek Paweł Grzegorzyk. 

 


 

Akt zgonu mojego prapraprapraprapra(6)dziadka Pawła Grzegorzyka jest bardzo krótki, wszystkie informacje zawierają się jedynie w dwóch wierszach łacińskiego tekstu. 

 

Dębowce. Dnia 9 kwietnia zmarł Paweł Grzegorzyk opatrzony wszystkimi sakramentami
w wieku około czterdzieści cztery lata, pochowany na cmentarzu.

 

W tym czasie w Jeruzalu istniał tylko jeden cmentarz, cmentarz przy kościele. Nie ma więc wątpliwości, że mój przodek został pochowany w okolicach kościoła i to kościoła, który stoi do dziś. Nowy cmentarz grzebalny został założony dopiero w 1798 r., czyli 16 lat po zgonie mojego przodka. Był to osobny cmentarz usytuowany za stodołami miejskimi, do którego prowadziła bramka z daszkiem. Dotychczasowy cmentarz, przykościelny został zamknięty dla celów grzebania zwłok zmarłych. Pierwszą osobą pochowaną na nowym cmentarzu była Tekla Kapusta z Płomieńca, córka Walentego i Heleny z domu Parobcza, mająca 11 lat. W jej akcie zgonu czytamy „pochowana dnia 31 stycznia 1798 r. na nowym cmentarzu”. 

 

Paweł Grzegorzyk był mężem Katarzyn, której nazwiska panieńskiego nie znamy. Nie znam także ich daty zawarcia ślubu, ale domniemywam, że miało to miejsce przed 1769 r., ponieważ 23 marca 1769 r. urodziła się ich córka, a moja praprapraprapra(5)babka Zofia Grzegorzyk primo voto Zadrożna, secundo voto Wróbel – jej rocznicę urodzenia wspominałam tym postem >>>LINK<<<.

Na podstawie wieku, co prawda określonego jedynie w przybliżeniu, możemy obliczyć, że mój przodek urodził się około 1738 r., ale z tego okresu, akta urodzenia się nie zachowały. Z zachowanych aktów urodzeń, a właściwie chrztów wynika, że nazwisko Grzegorzyk występowało już w I połowie XVIII w. we wsi Dębowce – w 1747 r. rodzą się tam dwaj chłopcy, w dwóch rodzinach Grzegorzyków. Pierwszy – Józef jest synem Joachima i Marianny, a drugi – Jakub – synem Tomasza i Marianny. Być może, któreś z wymienionych małżeństw byli rodzicami mojego prapraprapraprapra(6)dziadka. Choć jak wynika z księgi ślubów Tomasz Grzegorzyk w 1749 r. ożenił się z Marianną Rudkowską, ale była to chyba jego druga żona skoro w 1747 r. urodził się mu syn Jakub... 

 

Moi prapraprapraprapra(6)dziadkowie Paweł i Katarzyna mieli przynajmniej dwie córki – wspomnianą wyżej moją praprapraprapra(5)babkę Zofię i jej o trzy lata młodszą siostrę Getrudę, która jako 42-letnia panna, w 1818 r. wyszła za wdowca Leo (Leona) Rozdajek lat 50.

 

Żona Pawła umarła, aż 25 lata po mężu, w 1807 r., pozostając do śmierci wdową.

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉