środa, 22 listopada 2023

Szymon Szydłowski – 249 rocznica zgonu


We wtorek 22 listopada Roku Pańskiego 1774 zmarł w Liwcu Szymon Szydłowski mający, jak zapisano w jego akcie zgonu plus minus 50 lat – mój prapraprapraprapraprapra(8)dziadek.

 


 

Szymon Szydłowski przed śmiercią został opatrzony sakramentami świętymi, a jego szczątki doczesne spoczęły na kuflewskim cmentarzu, który jeszcze wtedy znajdował się w koło tamtejszej świątyni. Cmentarz, tak zwany w polu, był utworzony dopiero miedzy 1818 r., a 1828 r. i znajdował się w pobliżu folwarku Liwiec, a więc zapewne nie zbyt daleko od wcześniejszego miejsca zamieszkania mojego przodka.

Choć udało mi się ustalić kiedy mój prapraprapraprapraprapra(8)dziadek zmarł, to niestety nie wiem, ani kiedy się urodził, ani kiedy ożenił się z moją prapraprapraprapraprapra(8)babką Anastazją z Bajszczaków. Z aktu zgonu wynika, że Szymon umierając miał około 50 lat, co zostało stwierdzone w przybliżeniu, stąd zapis „plus minut 50”, zatem można szacować, że przyszedł na świat około 1724 r. Zachowane w parafii kuflewskiej akty chrztu z I połowy XVIII w., a dokładnie z okresu od 1716 r. do 1756 r., niestety nie wykazują chrztu Szymona Szydłowskiego. W latach 20. XVIII w. urodziło się w parafii sześciu Szymonów, ale żaden nie nosił nazwiska Szydłowski, ani zbliżonego:

  • w 1720 r. Szymon Grzybek syn Grzegorza i Marianny
  • w 1720 r. Szymon Juda Stalmach syn Macieja i Teresy
  • w 1723 r. Szymon Misiec syn Kacpra i Katarzyny
  • w 1724 r. Szymon Osiński szyn Jana i Zofii
  • w 1725 r. Szymon Rzezak syn Michała i Marianny
  • w 1725 r. Szymon Kielak syn Kazimierza i Jadwigi
  • w 1730 r. Szymon Grzesiak syn Franciszka i Ewy

Wśród aktów chrztu, pierwsze dzieci zapisane pod nazwiskiem Szydłowska/i pochodzą z połowy XVIII w. – od 1745 r. i są to dzieci Szymona i Anastazji czyli moich prapraprapraprapraprapra(8)dziadków. Wcześniej w metrykach ochrzczonych nazwisko to w ogóle nie występuje. Tak samo jak w metrykach zgonu, które także zachowały się z I połowy XVIII w. z okresu od 1713 r. do 1729 r., a także po małej przerwie od 1731 r., aż do 1803 r. Do śmierci Szymona, w aktach zejść występuje tylko jedna metryka zapisana pod nazwiskiem Szydłowski – w 1765 r. umiera w Liwcu tygodniowe niemowlę, którego nawet płeć nie została podana w dokumencie, jedynie zapisano, że było to dziecko Szymona, więc mogę domniemywać, że był to brat lub siostra mojego praprapraprapraprapra(7)babci Elżbiety, która wyszła za Błażeja Kończę vel Kącę.

O ile zięć mojego prapraprapraprapraprapra(8)dziadka był zapisywany raz jako Kończa, a innym razem jako Kąca, a wynikało to oczywiście z oboczność nazwiska, tak mój przodek Szymon czasem występowała pod nazwiskiem Rymarczyk lub Rymarz. Naturalnie oba te nazwiska były swoją obocznością, ale już zamiennie stosowane nazwiska Szydłowski i Rymarczyk nie można wytłumaczyć jako oboczność.

O zamienności stosowania nazwiska Rymarczyk i Szydłowski już pisałam – w lutym, gdy przypadała 242 rocznica ślubu moich praprapraprapraprapra(7)dziadków wspomnianych wyżej – Elżbiety ochrzczonej jako Szydłowska, a zapisanej w metryce ślubnej jako Rymarczyk z Błażejem Kończa >>>LINK<<<.

Nazwisko Rymarczyk także nie występuje w I połowie XVIII w. W aktach chrztu po raz pierwszy pojawia się w 1781 r. gdy Maciej Rymarczyk z Liwca chrzci zrodzoną z Marianny Gromulszczanki swoją córkę Martę Marię Magdalenę, kolejne chrzty dotyczą także dzieci moich praprapraprapraprapra(7)dziadków, gdzie Elżbieta występuje pod panieńskim nazwiskiem Rymarczyk. Wśród metryk zejść występują pod nazwiskiem Rymarczyk jedynie zgony dzieci małżonków Mateusza i Marianny z Liwca, ale co ciekawe jedna córka, która zmarła w 1782 r. zapisana jest jak Szydłowska.

 

Nie udało mi się także dotrzeć do aktu ślubu moich prapraprapraprapraprapra(8)dziadków Szymona i Anastazji. Po dostępnych aktach chrztu udało mi się określić, że musieli oni zawrzeć związek małżeński przed 1745 r., a niestety z tego okresu kuflewskie metryki ślubne się nie zachowały, stąd też problemy, a raczej niemożność dotarcia do aktu ślubu moich przodków.

Z indeksów metryk chrztu, zamieszczonych na Genetece wynika, że Szymon i Anastazja od 1745 r. do 1765 r., czyli przez 20 lat spłodzili dziesięcioro dzieci, w tym sześć córek i czterech synów, z których to jedna córka i jeden syn zostali zapisani pod nazwiskiem Rymarz, a pozostali pod nazwiskiem Szydłowska/i. Dodatkowo w metrykach ślubnych odnalazłam ich jedenaste dziecko – córkę Szymona i Anastazji. Dziećmi moich prapraprapraprapraprapra(8)dziadków byli:

  • Marianna Szydłowska urodzona w 1745 r. – zapewne pierworodna córka.
  • Agnieszka Szydłowska urodzona w 1748 r., prawdopodobnie w 1776 r. wyszła za Wawrzyńca Bąbola.
  • Piotr Szydłowski urodzony w 1750 r., jego dalsze losy nie zostały ustalone.
  • Konstancja Szydłowska urodzona w 1752 r., jej dalsze losy nie zostały ustalone.
  • Katarzyna Sieneńska Szydłowska urodzona w 1753 r., jej dalsze losy także nie zostały ustalone.
  • Mateusz Szydłowski urodzony w 1755 r., który w 1776 r. ożenił się z Marianną z Gromulskich, w 1802 r. ożenił się z Anną z Banaszaków wdową po Wojciechu Kuźniarskim, a w 1808 r. z Ewą Kącą.
  • Elżbieta Szydłowska urodzona w 1758 r. – moja praprapraprapraprapra(7)babci, która 4 lutego 1781 r. wyszła za Błażeja Kończe syna Tomasza i Zuzanny z Kielaków >>>LINK<<<.
  • Małgorzata Rymarz urodzona w 1760 r. – w indeksie zwrócono uwagę, że karta na której zapisano akt chrztu jest uszkodzona i imię może być niepewne. Dalszych losów Małgorzaty nie udało mi się ustalić, ale na podstawie ślubu z 1829 r. zawartego między Krystyną Sawicką córką Wojciecha i Małgorzaty z Szydłowskich z Leonem Osiuchem synem Szymona i Marianny Koralewicz można domniemywać, że imię Małgorzata i Apolonia było stosowane zamiennię, bo właśnie domniemana siostra Małgorzaty – Apolonia, której aktu chrztu nie odnalazłam w 1788 r. wyszła za Wojciecha Sawickiego.
  • Kazimierz Rymarz urodzony w 1763 r., jego dalsze losy są nieznane.
  • Walenty Szydłowski urodzony w 1765 r., jego dalsze losy także są nieznane, ale najprawdopodobniej to właśnie jego zgon wspominałam wyżej pisząc o tym, że przed 1774 r. w aktach zgonu zapisano tylko jeden zgon pod nazwiskiem Szydłowski – 1 tygodniowego dziecka, którego ojciec nosił imię Szymon.
  • Apolonia Szydłowska, której aktu chrztu nie odnalazłam, ale odnalazłam w 1788 r. akt ślubu niejakiej Apoloni Szydłowskiej córki Szymona i Anastazji z Wojciechem Sawickim synem Kazimierza i Zuzanny, pochodzącym z Tykocina, a przez ostanie kilka lat mieszkającym w parafii Kuflew. Mając na uwadze to co udało mi się ustalić o Małgorzacie można domniemywać, że w tym akcie ślubu zostało pomylone imię panny młodej i nie chodzi tu o jedenaste dziecko Szymona i Anastazji – Apolonie, a o ich córkę Małgorzatę, która była chrzczona w 1760 r., a w akcie chrztu jej imię jest nie do końca czytelne ze względu na uszkodzenie karty, być może to także było podstawą popełnionego błędy w metryce ślubnej.

 

Małżonka mojego praprapraprapraprapraprapra(8)dziadka Szymona, a więc moja praprapraprapraprapraprapra(8)babci Anastazja z Bajszczaków zmarła 15 lutego 1771 r., jej zgon oczywiście wspominałam już na blogu >>>LINK<<<.

Owdowiały Szymon długo nie pozostawał wdowcem, bo po zaledwie czterech miesiącach od śmierci małżonki, ożenił się powtórnie. Miało to miejsce 16 czerwca 1771 r., a jego żoną została Łucja Grajkówna, o której dość sporo pisałam w czerwcu, przy okazji rocznicy ich ślubu >>>LINK<<<.

Małżeństwo Szymona i Łucji nie trwała długo, niespełna trzy i pół roku i zostało przerwane śmiercią mojego prapraprapraprapraprapra(8)dziadka, której dziś przypada rocznica. 

 

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉