środa, 22 marca 2023

Józef Urban – 238 rocznica urodzin

W wielkim tygodniu, we wtorek 22 marca 1785 r. został ochrzczony w kościele parafialnym w Kałuszynie mój praprapraprapra(5)dziadek Józef syn Bartłomieja i Małgorzaty małżonków Urbanów zamieszkałych w podkałuskim Patoku. 

 

 

Rodzicami chrzestnymi Józefa została Barbara Szczypiorska i Krystian Mroczek? (dane na temat ojca chrzestnego są mało czytelne).

Józef Urban zapewne przed 1808 r. ożenił się z Apolonią z Bieńków, która występowała także pod nazwiskiem Pieniek i Pieńkowska. Ich aktu małżeństwa nie udało mi się odnaleźć. Szacowanie zawarcia związku małżeńskiego na 1808 r. lub wcześniejsze lata ma miejsce na podstawie aktu urodzenia z 1808 r., kiedy to urodziła się Marianna córka Józefa i Apolonii Pieńkowszczanki., która prawdopodobnie zmarła w wieku dziecięcym. Kolejną córkę Apolonia urodziła w 1812 r., dziewczynce nadano imię Katarzyna, była to moja prapraprapra(4)babka. Prawdopodobnie Katarzyna była ich najmłodszym dzieckiem, bo w dostępnych on-line księgach metrykalnych nie odnalazłam aktu urodzeń innych ich dzieci (księgi dostępne on-line są od jesieni 1810 r.). Być może inne dzieci małżonków Urbanów urodziły się we wcześniejszych latach, ale z uwagi na niedostępność akt nie jestem w tej chwili stwierdzić czy oprócz Marianny moja prapraprapra(4)babka Katarzyna miała jeszcze jakieś rodzeństwo.

Małżeństwo Józefa i Apolonii trwało do 1831 r., kiedy to umarł Józef, rok później zmarła Apolonia. Apolonia była równolatką Józefa, urodziła się pięć tygodni wcześniej od niego, a jej rocznice urodzenia wspominaliśmy 16 lutego >>>LINK<<<.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉