środa, 8 marca 2023

Franciszka Bereda – 217 rocznica urodzin

217 lat temu, 8 marca 1806 r. została ochrzczona moja prapraprapra(4)babcia Franciszka Bereda. Możemy domniemywać, że urodziła się dzień, góra kilka dni przed tą datą.

Co prawna nie udało mi się jeszcze pozyskać skanu metryki chrztu mojej przodkini, a datę udzielenia jej sakramentu poznałam podczas lektury aktu jej ślubu z moim prapraprapra(4)dziadkiem Antonim Gutem, z którym zawarła związek małżeński 5 lutego 1825 r. i w tym roku 5 lutego wspominałam ich 198 rocznice ślubu >>>LINK<<<.

W akcie małżeństwa dosłownie jest napisane:

„dowodzącą złożoną metrykę chrztu wyciągniętą z kościoła stanisławowskiego, zapisaną na roku 1806 dnia 8 marca iż ma lat dziewiętnaście”

 


 

Zapis taki jest dość często spotykany w aktach metrykalnych, ale w tym przypadku zapis ten jest rozbudowany, bo zazwyczaj zawiera tylko parafię, z której odpis aktu urodzenia czy chrztu został wyciągnięty. W tym przypadku podana jest dokładna data spisania metryki, a więc także udzielenia chrztu. I jeśli uwierzyć temu zapisowi, a z 99% pewnością można to uczynić, bo został on sporządzony na podstawie rzeczonej metryki chrztu przedstawionej przez Franciszkę, moja prapraprapra(4)babka została ochrzczona 8 marca 1806 r.

Aby to potwierdzić i mieć 100% pewność należy dotrzeć do metryki chrztu, która zgodnie z indeksem, opublikowanym na Genetece, jest przechowywana w Archiwum Diecezjalnym Warszawsko-Praskim mieszczącym się w Warszawie przy ulicy Ratuszowej 5. W uwaga indeksu zapisano, że akt znajduje się w księdze prowadzonej w języku łacińskim, na karcie numer 52, a moja prapraprapra(4)babka Franciszka Bereda przyszła na świat we wsi Rządza jako córka Wawrzyńca i Marianny.

Oczywiście podanie o fotokopię aktu chrztu mojej prapraprapra(4)babci już jest wysłany do ADW-P i oczekuje teraz tylko na jego udostępnienie i otrzymanie, a wszystko można załatwić za pośrednictwem maila, bez wychodzenia z domu. Jest to bardzo dobry sposób, jeśli potrzebujemy tylko jednego aktu i nie ma konieczności spędzenia pół dnia w archiwum, aby przeprowadzić dogłębną kwerendę przeglądając setki aktów metrykalnych. Tym sposobem oszczędzamy swój czas, ale także dajemy możliwość innym genealogom na spędzenie tego dnia w archiwum nie blokując im miejsca.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉