piątek, 13 października 2023

Anna Osińska – 138 rocznica zgonu


Wtorkowego przedpołudnia, o godzinie 10:00, 13 października 1885 r. w Grodzisku zmarła 65-letnia Anna Osińska – moja prapraprapra(4)babcia. 

 

 

 

Dokładnie dwie doby po śmierci Anny, 15 października 1885 r., o godzinie 10:00, do księdza Jana Niemyjskiego zgłosili się Wawrzyniec Skorys i Franciszek Sekular obaj koloniści wieczystoczynszowi z Grodziska i oświadczyli, że 13 października 1885 r. o godzinie 10:00 w ich wsi, zmarła Anna Osińska, kolonistka mająca 65 lat, córka zmarłych Alojzego Uchmańskiego i jego żony Agnieszki z Gałązków, która pozostawiła po sobie owdowiałego męża Piotra Osińskiego, kolonistę z Grodziska.

Anna z Uchmańskich Osińska przyszła na świat w Grodzisku, 18 maja 1820 r., co już wspominałam na blogu >>>LINK<<<, a więc faktycznie w październiku 1885 r. miała skończone 65 lat. Na początku 1839 r., dokładnie 27 stycznia wyszła za mąż za swojego równolatka, urodzonego 28 stycznia 1820 r. >>>LINK<<<, Piotra Osińskiego, rodem z Guzewa z parafii kuflewskiej. Ich rocznicę ślubu także już wspominałam na blogu >>>LINK<<<. Mąż Anny, zmarł w niecałe pięć lat po niej – 6 kwietnia 1890 r. >>>LINK<<<.

Anna osierociła dorosłe już dzieci, z tych których zgonu nie odnalazłam żyć winno pięcioro – mój praprapra(3)dziadek Stanisław mający wówczas 45 lat i od 25 lat żonaty z Ludwiką Kowalczyk moją praprapra(3)babcią. Jan mający 35 lat, który od 1879 r. był mężem Marianny z Kuźniarskich córki Aleksa i Teresy z Furmankowskich. Józef mający 32 lata, ale jeśli o niego chodzi, to nie udało mi się odnaleźć jego dalszych losów. Marianna, która miała już 29 lat i od 6 lat była żoną Jana Gromulskiego syna Franciszka i Agnieszki z Kowalczyków. I najmłodszy Franciszek, który miał 26 lat i zaledwie dwa lata wcześniej ożenił się z Anną Gałązkówną córką Kacpra i Katarzyny z Konców z parafii kuflewskiej, ale jak stanowi ich akt ślubu, wcześniej miał już za sobą małżeństwo, gdyż był wdowcem po Mariannie z Kulińskich.

 

Zawsze mnie zastanawia, dlaczego zgłoszenia zgonu nie dokonywała najbliższa rodzina, w tym przypadku np. mąż, albo chociażby najstarszy syn, czyli mój praprapra(3)dziadek, który mieszkał w tej samej wsi, być może nawet w tej samej chałupie. W tym przypadku zgłoszenia dokonali jak się wydaje po prostu sąsiedzi. Kim zatem był Wawrzyniec Skorys i Franciszek Sekular.

Wawrzyniec Skorys, zapisywany także jako Skorysz, w 1841 r. w parafii Oleksin ożenił się z Julianną córką Macieja i Agnieszki z Kowalczyków małżonków Grabarczyk. Sam Wawrzyniec był synem Jana i Elżbiety Techmańskiej. Małżonkowie Wawrzyniec i Julianna mieli przynajmniej czworo dzieci – Teofilę, Franciszka, Stanisława i Józefa – wszystkie urodzone w Grodzisku. Nazwisko to nie jest mi obce, pojawiło się już w mojej genealogii chociażby przy okazji trzeciej żony Augustyna Gałązki – Anastazji ze Skoryszów córki Jana i Franciszki z Krupów – ich ślub odbył się 3 października 1813 r., a wspominamy był przy okazji rocznicy urodzin Augustyna – 28 sierpnia >>>LINK<<< . Czy to oznacza, że rodziny Gałązków i Skoryszów były już od dawna ze sobą związane i zaprzyjaźnione?

Anna z Uchmańskich, po matce była Gałązkówną, zaś wspomniany Augustyn Gałązka był jej dziadkiem, zatem Anastazja Skoryszówna przez ślub z Augustynem stała się macochą mojej praprapraprapra(5)babki Agnieszki i przyszywaną babką mojej prapraprapra(4)babki Anny. Ciekawe jest także to co udało mi się ustalić na temat rodziców Anastazji – Jan Skorysz był mężem Franciszki Krupy, ale w chwili gdy umierał pozostawił po sobie żonę Elżbietę Uchmańską, a to wskazuje na to, że być może Anastazja i stawiający do aktu zgonu Anny Osińskiej z Uchmańskich, Wawrzyniec są rodzeństwem. Dodatkowo nazwisko panieńskie matki Wawrzyńca – Techmańska może być także zniekształconym nazwiskiem Uchmańska. Choć z innych aktów wynika, że Elżbieta pochodził z Serwatków i była córką Marcina i Agnieszki z Uchmańskich. Dodatkowo gdy w księgach metrykalnych kuflewskich w 1800 r. wpisywano akt zaślubin Jana Skorysza, wdowca, syna Mikołaja i Ewy z Elżbietą Serwatka, panną, zapisano, że była ona córką Marcina i Agnieszki ale z Biernatów. Rozwikłanie tego problemu wymaga dalszej i dokładniejszej kwerendy, ale już na pierwszy rzut oka widać, że rodziny Gałązków, Uchmańskich i Skoryszów były ze sobą spowinowacone.

Jeśli chodzi o Franciszka Sekulara to jest on synem mieszkańców Grodziska – Józefa i Elżbiety ze Stachowiczów, który w 1840 r. ożenił się z Katarzyną z Królów córką Alojzego i Franciszki. Co prawda w późniejszym okresie Katarzyna występowała także pod nazwiskiem panieńskim – Kozioł i Kret. Rodzina Sekularów na koniec swojego życia przeniosła się do Jędrzejowa, do parafii jakubowskiej, tam przynajmniej zmarła Katarzyna.

Zatem upraszczając można uznać, że zgon mojej przodkini 138 lat temu zgłaszał jej daleki kuzyn oraz sąsiad. Wywód ten jednak nie dostarczył informacji dlaczego nie zgłaszał tego zgonu mąż i/lub syn…

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉