sobota, 21 stycznia 2023

Maciej Gromulski i Cecylia Stachówna Krążałówna – 247 rocznica ślubu

Hej wesele, hej wesele, tańcowało grało i śpiewało ile tchu…

Była niedziela, trzecia niedziela karnawału, kiedy 21 stycznia 1776 r. w kościele świętego Marcina i świętego Mikołaja w Kuflewie, przed ołtarzem stanął kawaler Maciej Gromulski i panna Cecylia Stachówna, a świadkowali Walenty Gromulski, Piotr Gałązka i Stanisław Pietrow. 

 

 

Maciej Gromulski i Cecylia Stachówna Krążałówna to moi prapraprapraprapra(6)dziadkowie.

Choć w akcie ślubu Cecylia została zapisana jako Stachówna czyli córka małżonków Stach to w późniejszym okresie występowała pod nazwiskiem panieńskim Krążała. Tak była zapisywana w aktach chrztu swoich dzieci: 

 

Niestety nie udał się dotrzeć do aktu chrztu Cecylii, stąd też nie wiadomo jakie nazwisko podał jej ojciec plebanowi spisującym metrykę. Akt zgonu spisany w parafii Latowicz w 1810 r., nie podaje nazwiska panieńskiego Cecylii Gromulskiej.

Przypuszczam, że Cecylia była córką Stanisława i stąd zapisano ją w akcie ślubu jako Stachówna – córka Stacha – Stanisława. Rodzina Krążałów już wówczas występowała na terenie parafii Kuflew. W samym Liwcu, w którym po ślubie zamieszkiwali Maciej i Cecylia, do roku 1809 były trzy rodziny Krążałów: Wawrzyniec i Regina z Wojdaków małżonkowie Krążała, oraz dwa małżeństwa, gdzie głową rodziny był Stanisław – małżonkowie Stanisław i Franciszka z Bajszczaków i małżonkowie Stanisław i Apolonia z Gromulskich. Dzieci Stanisława i Franciszki przychodziły na świat, według dostępnych indeksów na Genetece, w latach 1768 – 1777. Zaś Stanisław, który był synem Stanisława i Franciszki wziął ślub z Apolonią w 1789 r. i ich dzieci przychodziły na świat w latach 1790 – 1809.

Na podstawie wieku podanego w akcie zgonu Cecylii, możemy przypuszczać, że przyszła ona na świat około 1760 r., zatem mogłaby być córką Stanisława i Franciszka z Bajszczaków, a Stanisław, mąż Apolonii Gromulszczanki co najwyżej mógł być bratem Cecylii.

Rodziców Macieja także na 100% nie udało się ustalić, ponieważ nie wpisano ich ani do aktu ślubu, ani do aktu zgonu. Z kwerendy akt urodzenia w parafii Kuflew wynika, że w okresie do 1760 r. urodził się tylko jeden Maciej – w 1750 r. – syn Tomasza i Petroneli, a więc z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że byli to rodzice mojego prapraprapaprapra(6)dziadka.

Ciekawostką jest jeszcze imię mojej prapraprapaprapra(6)babki – Cecylia, które od razu przypomina mi moją kochaną babcię Jasię, która mnie wychowała, a jej drugie imię brzmiało właśnie Cecylia. Zawszę się zastanawiałam, skąd to imię się wzięło i sądziłam, że wystąpiło w naszej rodzinie po raz pierwszy w przypadku mojej babci. Teraz się okazało, że już wcześniej występowało i to w linii właśnie bezpośrednich przodków mojej babci, gdyż Cecylia Krążałówna Gromulska była jej prapraprapra(4)babką.

 




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉