wtorek, 7 lutego 2023

Józef Szczapik i Marianna Wnuk – 233 rocznica ślubu

W niedzielę 233 lata temu, 7 lutego 1790 r. w parafii mińskiej związek małżeński zawarł owdowiały Józef Szczapik – mój prapraprapraprapra(6)dziadek i także wdowa Marianna Wnuk. Na marginesie aktu zapisano miejscowość Janów, a więc przynajmniej jedno z nowo zaślubionych pochodziło z Janowa. Z kwerendy metrykalnej dotyczącej rodziny Józefa wychodzi, że on na pewno mieszkał w Janowie, być może Marianna była jego bliższą lub dalsza sąsiadką, ale tego nie wiadomo.

 

 

Mój prapraprapraprapra(6)dziadek był wdowcem po mojej prapraprapraprapra(6)babci – Barbarze, której nazwisko panieńskie brzmi Krosko. Barbara zmarła 20 sierpnia 1787 r., a więc Józef odczekał z powtórnym ożenkiem dwa i pół roku.

O Mariannie wiemy znacznie mniej, jeśli przyjmiemy, że nazwisko, pod którym występuje w akcie ślubu ze Szczapikiem – Wnuk jest nazwiskiem po mężu. To na podstawie kwerendy w aktach parafialnych parafii mińskiej występuje w tym czasie tylko jedno małżeństwo Wnuków, gdzie żona nosi imię Marianna są to Franciszek i Marianna Wnukowie z Jędrzejnika. Franciszek zmarł 7 stycznia 1789 r. w Jędrzejniku, a więc jego owdowiała żona, po roku mogła zostać żoną mojego prapraprapraprapra(6)dziadka Józefa.

Nie wiemy, czy Marianna urodziła Józefowi dziecko / dzieci. Choć w metrykach urodzenia w 1791 r. występuje akt chrztu Wojciecha Szczapika z Janowa, który występuje jako syn Marianny Szczapik, bez podania imienia ojca. Chłopiec ten umiera mając 11 miesięcy, także w Janowie i także jedynie jako syn Marianny Szczapik, więc nie ma pewności, że jest to syn spłodzony z Józefa i urodzony przez Mariannę, drugą żonę mojego prapraprapraprapra(6)dziadka.

Józef umiera w 1803 r., nie udało się ustalić, czy Marianna zmarła wcześniej czy później. 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉