czwartek, 16 lutego 2023

Regina Gawriołkowa i Wojciech Kowalik – 227 rocznica ślubu

26 stycznia minęło 251 lat gdy panna Regina wówczas Zgodczonka ze wsi Zamienie >>>LINK<<< wyszła za mąż za kawalera Sebastiana Gawryialka ze wsi Jędrzejnik.

 

Dziś przypada 227 rocznica kolejnego ślubu mojej prapraprapraprapra(6)babki Reginy. Dnia 16 lutego 1796 r. wdowa Gawriołkowa wyszła za mąż za wdowca Wojciecha Kowalika.
Świadkowali temu ślubowi Andrzej Krogun ? (być może ucięte nazwisko – grzbiet księgi) i Antoni Przyborowski. 

 


Moja prapraprapraprapra(6)babka odczekała z powtórnym ślubem przeszło rok, po śmierci mojego prapraprapraprapra(6)dziadka. O rocznicy śmierci Sebastiana Gabryałka (jak zapisano w akcie zgonu) pisałam 19 stycznia >>>LINK<<<

Prawdopodobnie małżonkowie Kowalik nie mieli wspólnych dzieci, nie udało się także ustalić personaliów wcześniejszej żony Wojciecha. Choć w okresie przed 1796 r. w parafii Cegłów, dokładnie w 1789 r. ślub brał jakiś Wojciecha Kowalika – kawalera z Kiczek z Katarzyną Zychowiczówną z Mieni, która pomimo, że została zapisana formą nazwiska wskazującą na pannę, była zgodnie z treścią aktu wdową. Niemniej jednak owa Katarzyna Zychowiczówna Kowalikowa nie umarła do 1796 r., a wiec nie ma pewności czy chodzi w tym przypadku o drugiego męża mojej Reginy.

Nie udało się także odnaleźć ani zgonu mojej prapraprapraprapra(6)babki Regina, ani zgonu jej męża Wojciecha Kowalika. 

 

>>>UWAGA<<<
Podczas pisania postu 26 stycznia odczytałam i zapisałam nazwisko panieńskie Reginy jako Zgodzionka, ale po publikacji tego materiału pojawiły się głosy obserwatorów blogu na temat nazwiska mojej przodkini i wspólnie ustaliliśmy, że w akcie ślubnym zapisano pannę młodą jako Zgodczonka, a nie Zgodzionka.
Odczytałam zlepek liter „dcz” jako „dzi”

Niemniej jednak forma panieńska pochodzi prawdopodobnie od nazwiska Zgódka, które to we wsi Zamienie i sąsiedniej wsi Podrudzie funkcjonuje do dziś.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli publikujesz komentarz z konta anonimowego miło mi będzie gdy go podpiszesz chociażby imieniem 😉